Biskvier & 4 olika fyllningar

Sen jag gjorde mina första biskvier har jag varit sugen att göra biskvier igen. Och nu så här på lördagsmorgonen, tog jag fram alla ingredienser jag skulle behöva så att de är i perfekt temperatur efter morgonmys och morgontoalett  😉

Jag kunde dock inte bestämma mig för vilken fyllning jag ville ha så jag gjorde fyra (4) satser av biskvibottnar (recepten nedan x4).

Och nu är det söndag och idag är biskvierna klar. Jag gjord bottnarna och fyllningarna under lördagen – sen fick biskvierna vila i kylen till idag, söndag, innan jag doppade dem i choklad. Kan dock avslöja att den med päron luktar ljuvligt – och smakar den som den luktar så… välkommen till himlen 🙂

Detta bildspel kräver JavaScript.

Tänk på att ställa fram alla ingredienser så de är rumstempererade.

Ingredienser, biskvibotten:

  • 250 gram mandelmassa
  • 125 gram (1,5 dl) strösocker
  • 60 gram (2 st) äggvita
  • eventuellt 4 droppar essens, 0m man vill göra päronbiskvierna, t.ex. som jag gjort

Instruktioner, biskvibotten:

  1. Blanda mandelmassa och socker en en bunke och lös upp massan med lite i taget av äggvitan tills du har en slät och fin konsistens, då blandar du i essens om du önskar det.
  2. Fyll en spritspåse och spritsa ut runda bottnar efter önskad storlek på plåt med bakplåtspapper, tänk på att dom blir lite större i ugnen.biskvibotten1
  3. Grädda mitt i ugnen på 175 grader (varmluft) 200 grader (utan varmluft) i ca: 10 – 15 min tills bottnarna fått en gyllenbrun färg. Ta ut och låt svalna.biskvibotten3

Det var bottnarna, det, så var det det här med fyllningarna… det finns så många olika fyllningar att det ä svårt att välja… jag valde dessa fyra:

Olika biskvifyllningar

Kom ihåg att alla ingredienser ska vara i rumstemperatur innan du bakar med dem

Smörkräm med päronsmak

Ingredienser:

  • 200 gram smör
  • 4 äggulor
  • 4 dl florsocker
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 8 droppar grön karamellfärg
  • 1 tsk päronessens
  • halv burk päronströssel
7300156503268
Finns i välsorterade Coop-butiker

Instruktioner:

  1. Rör smöret och äggulorna till smörkrämen i matberedare med kniven monterad.
  2. Blanda i övriga ingredienser och kör tills det blivet en jämn smet.
  3. Använd en matsked och stryk på smörkrämen med TRE (3) långa drag över undersidan av bottnarna så de får små runda toppar.
  4. Ställ i kylen under minst 30 minuter

 

Smörkräm med japp med jordnötssmör

Ingredienser:

  • 80 gram äggvita
  • 120 gram strösocker
  • 180 gram (3 st) dubbeljapp med jordnöt + lite mjölk (ca: 1 msk)
  • 250 gram smör

Instruktioner:

  1. Hacka jappen och lägg i ett vattenbad och smält den, tillsätt lite mjölk mot slutet. Ställ åt sidan och låt svalna till ljummen temperatur
  2. Lägg äggvitorna och sockret i en rostfri skål över vattenbad och vispa mellan varven tills sockerkristallerna har lösts upp, då tar du bort skålen från värmen
  3. Och vispa i assistent eller med elvisp tills det blir en maräng – äggsmeten är vit, styv och har svalnat.
  4. Vispa ner lite i taget av smöret och därefter jappsmeten.
  5. Använd en matsked och stryk på smörkrämen med TRE (3) långa drag över undersidan av bottnarna så de får små runda toppar.
  6. Ställ i kylen i minst 30 minuter
Nougatsmörkräm

Ingredienser:

  • 80 gram äggvita
  • 120 gram strösocker
  • 100 gram mjölkchoklad
  • 50 gram nougat
  • 250 gram smör

Instruktioner:

  1. Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad tillsammans med nougaten. Ställ åt sidan och låt svalna till ljummen temperatur
  2. Lägg äggvitorna och sockret i en rostfri skål över vattenbad och vispa mellan varven tills sockerkristallerna har lösts upp, då tar du bort skålen från värmen
  3. Och vispa i assistent eller med elvisp tills det blir en maräng – äggsmeten är vit, styv och har svalnat.
  4. Vispa ner lite i taget av smöret och därefter choklad och nougatsmeten.
  5. Använd en matsked och stryk på smörkrämen med TRE (3) långa drag över undersidan på bottnarna så de får små runda toppar.
  6. Ställ i kylen i minst 30 minuter
Bärssmörkräm

Ingredienser:

  • 200 gram smör
  • 1,5 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 äggulor
  • 2 dl frysta och upptinade bär, Jag tog blåbär 🙂  (använd även saften som blir vid upptiningen)

Instruktioner:

    1. Rör ihop alla ingredienser för hand – till en jämn smet. Är det svårt att få den att går ihop så värm ett par sekunder i mickron (3 sek) och rör igen.
    2. Använd en matsked och stryk på smörkrämen med TRE (3) långa drag över undersidan på bottnarna så de får små runda toppar.
    3. Ställ i kylen i minst 30 minuter

biskvi-jordnotskolabiskvi-paron2biskvi-chokladnougatbiskvi-paron1biskvi-paron3

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.