DIY sy PONCHO &/el. TOPP

I veckan bar jag en poncho, i spets, som jag sydde för flera år sedan. Och blev då sugen på att sy några till. Så när helgen kom, blev det sömnad. De här Ponchon är såååå enkel & lätt att sy. Den utgår från en halvcirkel.

Från denna kan du också sy en enkel kurvig topp. Jag bjuder på mönster och beskrivning på poncho & kurvig topp här nedan

Tygåtgång: ca 150×150 cm.

Instruktioner, poncho:

  1. Rita ut en halvcirkel, ungefär som mallen nedan
  2. Ta ut halsringning
  3. Sy efter blå linjerna
  4. Fålla efter gröna linjerna
  5. Färdig
Rita ut ungefär så här. Antingen på dubbelt tyg, eller två gpnger på enkelt tyg. Ena gången för frramstycket, som ska ha en lite djupare halsringning och den andra för bakstycket.
Sy ihop fram och bakstycke efter de blå linjerna
Fålla efter de gröna linjerna. Eller sy t.ex. en polokrage eller kanta halsringning.
Nederkanten kan också kantas, eller sy dit en spets, en volang, något annat, kanta eller nöjd dig med att fålla.

Så här fint kan det blir. På denna har jag använt mig av ett svart spetstyg. Jag har fållat halsringning och sytt svart ett svart spetsband runt resterande del:

Efter jag hade börja klippa ut ponchon jag tänkte att jag skulle sy… slog det mig hur enkelt detta skulle kunna bli en topp – en enkel topp med ”riktiga” ärmar. Så jag prövade:

Tyget kommer från Ohlsson tyger
som just nu har ett gäng modetyger på parti för 79 kr/metern

De justeringar gjorde var att klippa bort lite tyg unde armarna, så här:

Jag klippte enligt de röda linjerna och sydde sen ihop bak & framstycke efter samma linjer.

Instruktioner, kurvig topp:

  1. Följ instruktionerna för ponchon ovan, men
  2. klipp även efter de röda linjerna
  3. Sy ihop framstycke med bakstycke (axlar & ovansida ärm + undersida arm och sida av mage/rygg)
  4. Fålla hals, ärmslut & nederkant. ELLER kanta, mudda, sy krage etc
  5. Färdig

Jag har ritat ut mönstret på flera A4-papper som jag delar med av. Skillnaden från mallarna ovan och PDF-filen är att jag gjort mönstret på hälften, dvs att man lägger ut det mot vikt kant.

Här en till variant, också med tyg från Ohlssons tyger och deras modeparti.
På denna la jag till mudd i ärmslut av samma tyg, och en liten krage.

Här kan du ladda ner mitt mönster, om du vill. Det är sju (7) stycken A4 sidor.

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.