Kärleksmums med hallon

Nu har man blivit med hus, på äldre dar 😉 Detta hände efter svärfar flyttat till ett mycket fint seniorboende. Just nu har vi diverse olika hantverkare där som river ut gammalt och ska sätta in nytt.

De är helt fantastiska =) så jag tänkte att nu måste jag baka så jag har fika att bjuda på till dessa fantastiska hantverkare.

Jag bakar bullar & mazariner och kärleksmums med kaffe både i smeten & glasyren, och då det blev hallon kvar från mazarinerna vänder jag ner lite hallon i smeten också. Jag delar mitt recept med dig och hela världen här:

Ingredienser, kaka:

  • 300 g smält smör
  • 100 g (1 dl) mjölk
  • 100 g (1 dl) kaffe, avsvalnat
  • 5 ägg
  • 450 g (5 dl) strösocker
  • 300 g (5 dl) vetemjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 40 g (1 dl) kakao
  • 0,75 tsk salt

  • hallon, efter tycke & smak (jag använde ca 2-3 dl

Ingredienser, glasyr:

  • 150 g smält smör
  • 4,5 msk kaffe
  • 5 msk kakao
  • 0,75 tsk salt
  • 500 g (8 dl) florsocker

Garnering:

  • kokosflingor, strössel eller flagad mandel

Instruktioner:

  1. Brygg/koka kaffe och låt det svalna, smält smöret i samma veva om du inte gjort det & sätt igång ugnen på 175-180 grader (det lägre om du använder varmluft)
  2. Vispa ägg & socker länge i maskin – tills det blir tydliga spår i smeten efter vispen
  3. Klä en plåt med högre kanter (30×40 cm) med bakplåtspapper.
  4. Blanda samman smält smör, mjölk & kaffe till kakan och i ett annat kärl blandar du samman mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kakao & salt.
  5. När äggfluffet är ordentligt vispat RÖR du försiktigt på lägsta hastighet med vingen (ej vispen) växelvis ner mjölblandningen och smör & kaffeblandningen.
  6. Häll smeten i plåten & grädda mitt ugn ca 20 minuter.
  7. Blanda samman ingredienserna till glasren med en gaffel, till en jämn glasyr
  8. Häll glasyren jämnt över kakan då den svalnat
  9. Strö över vald garnering & låt kakan svalna helt innan du skär upp den i lika stora rutor
Det blev enorma kanelbullar också förutom mazarinerna då

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.