Sy en snurrkjol eller två

Vem vill inte ha en snurrkjol? Kan nog bli JA-svaret från både stora och små. =)

En snurrkjol eller cirkelkjol som denna kjol oftare benämns som.

Jag ska visa dig hur en regnig dag som denna, enkelt syr en snurrkjol. Mönstret kan du enkelt rita själv, det finns många gratisbeskrivningar på det på nätet, men det finns även gratis mönster, mest på andra språk än svenska, men då jag visar dig här, har språket på mönstret ingen betydelse. Du kan googla ”free sewing pattern circle skirt”. eller klicka på denna länken nedan, för ett mönster på engelska i storleken: 50 – 152.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://sweetredpoppy.com/wp-content/uploads/2021/01/Circle-Skirt-Pattern-Plus-Tutorial-SRP.pdf?ck_subscriber_id=1805195628&utm_source=convertkit&utm_medium=email&utm_campaign=Landing+Page+or+Form%20-%201951314

Mönstret är från:

Sidan är på engelska, med många bilder och så galet mycket inspiration, mönster och beskrivningar på sånt man syr men även annat finns där. Ni måste bara ägna några timmar på den hemsidan, en regnig dag… och dessa verkar det finnas gott om denna sommarmånad juli år 2022

En snurrkjol utan sidosömmar är en cirkel med en utklippt cirkel i mitten för midjan (midjans mått plus 2 cm). Så man kan rita mönstret själv:

Detta kan man göra som en halvcirkel kjol och lägga mot tygviktkant, och sen kan matimatikern räkna ut, att med någon eller några sidosömmar kan man göra kjoldelens mönster mindre och mindre. Gillar du matematik och vill göra mönstret själv så har du bra hjälp med formler och hur du ska tänka av Fredrika på hennes blogg Fredrika på Vinden i detta inlägg: https://fredrikapavinden.se/2017/08/17/sy-cirkelkjol/

Åter till vad du BEHÖVER för att sy en snurrkjolen / cirkelkjol

Du behöver: ta hem mönstret på länken ovan och skriva ut det, tejpa ihop det för den storlek du ska sy. ELLER rita mönstret själv, se beskrivning och länk till hjälp ovan. Sen behöver du tillräckligt med elastiskt tyg (bomullstrikå, lyckra, viscosetrikå eller andra blandningar) + matchande muddväv till midjan. Och matchande sytråd, sax, nålar eller klämmor, måttband, symaskin m.m. NU

Beskrivning HUR du kan göra:

Klipp ut kjolsdelarna i valt tyg (jag har två halvcirkelkjolsdelar mot tygviktkant)

Klipp till resår och muddväv. I tabellen här finns ett cirkamått på längden för vald storlek, bredden på muddväven bestämmer du själv. Jag valde en bredd på 10 cm till denna kjol som är i storlek 110. Det gör att den färdiga bredden sen blir drygt 4-5 cm.

Jag har också valt att ha resår i muddväven så jag klipper till även önskad längd på den

Jag börjar med att sy ihop muddväven till en cirkel (jag syr ihop kortsidorna) likaså gör jag med resåren. Jag viker sedan ner resåren, avig mot svik, så resåren blir i dubbel och lägger ner resåren o ”fickan” av muddväven, så här:

Därefter syr jag ihop mina halvcirklar till en hel cirkel:

Nu kan du välja att fålla nederkanten av kjolen eller sy en dekorsöm längst ner eller en volang. Jag syr nederkanten med matchande tråd (naturvit) på overlockmaskinen

Så är det dags för sista momentet, att sy fast muddväven på kjolens midja. Nära noga fast muddväven jämnt runt kjolens midja räta mot räta och sy fast på avigsidan, så här:

Stryk kjolen och voilà! Nu är den klar:

Easy Peasy och enkel som en plätt, nu är det bara till att sy en flera stycken, en för varje dag kanske.

Skicka gärna kommentar på min beskrivning och bild på din/dina egenstudier snurrkjolar så inspirerar vi varandra

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.